Z roku na rok coraz więcej mówi się o ekologii nie tylko w przypadku codziennych, małych decyzji, ale przede wszystkim w działaniach przedsiębiorców. Pod lupę brane są zarówno wielkie korporacje, jak i małe, lokalne firmy. Dlaczego warto wprowadzić ekologiczne rozwiązania dla swojej firmy? W jaki sposób możemy sprostać wyzwaniom, jakie stawiają przed nami współcześni klienci?
Ekologiczne opakowalnictwo — tego oczekują konsumenci
Nie da się ukryć — współczesne oczekiwania konsumentów są znacznie wyższe niż jeszcze kilka lat temu. Chcąc zdobyć i utrzymać klienta nie wystarczy po prostu być. Nawet dobrej jakości produkt często nie będzie w stanie obronić się na rynku, jeśli firma nie zadba o odpowiednie doznania klienta.
Jednym z aspektów, na które klienci kładą coraz większy nacisk, jest ekologia. Modny ruch zero waste oraz społeczny nacisk na życie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym wymusza na przedsiębiorcach podejmowanie decyzji, dzięki którym będą w stanie utrzymać się na rynku. Co ciekawe, nie dotyczy to jedynie największych korporacji. Te często będą w stanie utrzymać się bez względu na podjęte decyzje. Coraz częściej to właśnie los lokalnych firm i małych e-commerce zależy od tego, w jaki sposób zadbają o klienta. A współczesny konsument coraz mniej przychylnie patrzy na wielkie paczki wypełnione folią bąbelkową i owinięte stretchem. Dlatego warto to zmienić!
Ekologiczny e-commerce – dlaczego warto?
Chcąc utrzymać się na rynku, musimy stale podejmować decyzje, które pozwolą na rozwój i poprawę wizerunku naszej firmy. Inwestując w ekologiczne opakowania dla e-commerce, można nie tylko przysłużyć się środowisku, ale również wpłynąć pozytywnie na to, jak postrzegana jest nasza marka. Ograniczając ilość plastiku w opakowaniach, zmniejsza się ilość produkowanych odpadów, a co za tym idzie, również ślad węglowy pojedynczej paczki. Ten mały wkład w środowisko naturalne ma również swoje zalety biznesowe.
Wprowadzając zmiany w pakowaniu przesyłek, można spodziewać się pozytywnej reakcji konsumentów. Wielu współczesnych klientów potrafi zrezygnować z usług firmy, jeśli ta ich zdaniem nie działa w zgodzie ze środowiskiem. Stosując się do idei less waste i inwestując w papierowe wypełniacze do paczek, możemy łatwo wyprzedzić konkurencję i poprawić wizerunek firmy. Co więcej, paczki pakowane z użyciem ekologicznych materiałów są bardziej estetyczne, przez co cieszą oko klienta, który może pochwalić się unboxingiem paczki w mediach społecznościowych, robiąc nam w ten sposób darmową reklamę.
Warto pamiętać, że w ciągu najbliższych kilku lat odgórne przepisy wymuszą na firmach konieczność stosowania tego typu rozwiązań w opakowalnictwie. Dbając o to wcześniej, możemy być gotowi na tego typu zmiany, jednocześnie prezentując się z lepszej strony.
Jak pakować ekologicznie?
Ekologiczne pakowanie przesyłek nie jest trudne. Wymaga przestrzegania kilku prostych zasad. Po pierwsze — rezygnujemy ze wszystkich sztucznych materiałów. Folię bąbelkową i stretch zamieniamy na papierowe, ekologiczne opakowania do wysyłki i wypełniacze, a zwykłą taśmę na taśmę papierową, aktywowaną wodą. Jest ona pokryta mocnym klejem na bazie skrobi, dzięki czemu taśma jest całkowicie naturalna i biodegradowalna. Klej aktywuje specjalny dyspenser do taśm pakowych, którego użycie znacznie wpływa na efektywność pracy. Bardzo ważną kwestią jest również odpowiednie dysponowanie materiałami. W ekologicznym pakowaniu często mniej znaczy lepiej. To znaczy, że powinniśmy dopasować rozmiar pudełka do zawartości i użyć tylko tyle wypełniacza oraz taśmy, ile jest niezbędne. W tym mogą pomóc specjalne systemy pakujące, które pozwolą ograniczyć ilość zużywanych materiałów.
Ekologiczne opakowalnictwo staje się kluczowym elementem strategii biznesowych, nie tylko dla dużych e-commerce, ale również dla lokalnych firm. Zwiększające się oczekiwania klientów oraz rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństwa wymuszają na przedsiębiorcach podejmowanie działań mających na celu redukcję śladu węglowego i ilości generowanych odpadów. Warto zatem kierować procesu logistyczne formy w kierunku zielonych zmian, nawet w przypadku niewielkich e-commerców.
Zobacz również: Zmniejszanie śladu węglowego poprzez wysyłkę ekopaczek