Fakt, że ludzie kupują oczami, nie jest niczym nowym. Opakowanie wpływa nie tylko na estetykę, ale również na postrzeganie firmy jako przyjaznej środowisku i otwartej na potrzeby klienta. Obecnie coraz więcej konsumentów przywiązuje do tego wagę, dlatego coraz więcej firm w branży e-commerce decyduje się wprowadzić ekologiczne rozwiązania. Jaki wpływ mają opakowania przyjazne środowisku na sprzedaż produktów?
Opakowania a ekologia
Problem nadprodukcji odpadów z roku na rok jest coraz częściej podnoszony na arenie międzynarodowej. Zwracają na to uwagę już nie tylko organizacje ekologiczne, ale również zwykli konsumenci. Każdego roku miliony ton plastiku trafiają do środowiska, zanieczyszczając glebę, morza, oceany i wody gruntowe. Mikroskopijne fragmenty plastiku możemy znaleźć nawet na Antarktydzie. Znajduje się w powietrzu, żywności, glebie oraz wodzie i stanowi ogromne zagrożenie dla naszego zdrowia. Sytuacja stała się jasna — musimy zrobić wszystko, by ograniczyć ilość plastiku.
Jedna z proponowanych zmian dotyczy opakowalnictwa. W końcu każda przesyłka zapakowana w folię bąbelkową lub stretch to kolejne, niepotrzebne odpady, które często nie trafiają do recyklingu. Jednocześnie zamiana sztucznych wypełniaczy i opakowań na ekologiczne wypełniacze do paczek wcale nie jest trudna, a przy stale rozwijającej się branży e-commerce może stanowić istotny element walki z nadprodukcją odpadów.
Opakowania przyjazne środowisku
Papierowe wypełniacze świetnie radzą sobie z zabezpieczeniem zawartości przesyłki przed uszkodzeniem w wyniku wstrząsów podczas transportu. Dowiedziono, że papier kraftowy o strukturze plastra miodu może mieć nawet lepszą skuteczność niż folia bąbelkowa. Przy tym jest ekologiczny, nadaje się do recyklingu i pochodzi ze zrównoważonych źródeł. Dzięki temu liczba odpadów opakowalniczych redukuje się niemal do zera.
Unboxing experience – dlaczego EKO znaczy lepiej?
Ogromna konkurencja na rynku e-commerce powoduje, że klienci mają coraz większe oczekiwania względem firm, z którymi współpracują. Oznacza to, że jeśli tylko napotkają jakieś przeszkody, mogą bezpowrotnie zrezygnować z usług danego sklepu, kierując się do konkurencji.
Jednym z wciąż niedocenianych elementów dbałości o doświadczenia klienta jest umiejętne, ekologiczne pakowanie przesyłek. Choć sami często wiemy, jak irytujące potrafią być niektóre źle zapakowane paczki, z niewiadomych przyczyn zdarza nam się ignorować ten fakt przy przygotowaniu produktów do wysyłki.
Kilometry stretchu i folii bąbelkowej są świetnym sposobem na to, by szybko zirytować naszego klienta jeszcze zanim zapozna się z zawartością przesyłki. Podobnie jak overpackaging, czyli pakowanie małych przedmiotów w duże opakowania, wypełnione po brzegi wypełniaczem. A przecież jest jeden prosty sposób, by tego uniknąć — racjonalne, ekologiczne opakowania.
Konsument otwierający starannie zapakowaną przesyłkę zbiera kolejne pozytywne doświadczenia z naszą marką. Estetyczny karton, ekologiczne wypełniacze i minimalna ilość wypełnienia — to wszystko sprawia, że unboxing experience staje się prawdziwym przeżyciem, a klient docenia, że marka, którą wspiera działa w zgodzie ze środowiskiem naturalnym i stara się minimalizować negatywny wpływ na ekologię. Co więcej, pozytywny unboxing experience to świetny sposób na darmową reklamę w kanałach społecznościowych. Wiele osób lubi chwalić się przesyłkami w social mediach, kręcąc filmy z rozpakowywania. Tworząc starannie przygotowane, ekologiczne paczki można łatwo trafić do nowych odbiorców za pośrednictwem aktualnych klientów.
Pakuje ekologiczne i buduj pozytywne doświadczenia klientów z TreECO!
Zobacz również: Overpackaging – jakie są jego skutki i co zrobić, by ograniczyć ilość opakowań?