Prawdopodobnie każdy z nas, zamawiając coś w sieci spotkał się kiedyś ze zjawiskiem overpackagingu. Niewielki produkt zapakowany w ogromne pudełko stał się w XXI wieku symbolem błędnej logistyki, nieekologicznego podejścia do biznesu i ignorowania potrzeb klienta. Czym jest overpackaging, jakie są jego skutki i co możemy zrobić, by ograniczyć nadmierne pakowanie?
Co to jest overpackaging?
Overpackaging, po polsku nazywany po prostu „nadmiernym pakowaniem” to zjawisko wykorzystywania zbyt dużych opakowań w stosunku do wielkości produktu, a także nadmierne zużycie materiałów pakowalniczych i wypełniaczy, niewynikające z konieczności zabezpieczenia paczki przed uszkodzeniem w transporcie. W efekcie samo opakowanie ma znacznie większą objętość niż przedmiot, co przekłada się na sporą nadprodukcję odpadów. Często wiąże się z tym też zużywanie absurdalnej ilości taśmy czy folii stretch. Określeniem overpackaging można nazwać również sytuację, w której do pakowania używa się kilku zbędnych opakowań, tworząc swego rodzaju matrioszkę, co wywołuje frustrację w klientach.
Najczęściej za overpackagingiem stoją firmy e-commerce, jednak z tym zjawiskiem można spotkać się również w przypadku przedsiębiorstw i osób prywatnych wysyłających zaledwie kilka paczek rocznie.
Negatywne skutki overpackagingu
Choć samo zjawisko może nie wydaje się być tak groźne, w rzeczywistości powoduje szereg negatywnych skutków. Pierwszym z nich jest nadmierna produkcja odpadów — wraz z zużyciem materiałów opakowalniczych rośnie ilość produkowanych śmieci. Nawet wykorzystując ekologiczne wypełniacze do paczek, nie powinniśmy stosować ich w nadmiarze.
Co równie istotne, nadmierne pakowanie zwiększa również zużycie zasobów nieodnawialnych, takich jak ropa czy gaz ziemny. Absurdalnie duże paczki zajmują więcej przestrzeni w magazynie i samochodzie dostawczym i zwiększają koszty transportu, produkcji i magazynowania. To przekłada się na zużycie surowców, a także większy pobór wody i energii, ze względu na ograniczoną przestrzeń i konieczność zwiększenia liczby przewozów Nawet jeśli w przypadku jednej paczki wydaje nam się, że problem jest znikomy, warto uświadomić sobie, jak globalny jest to problem i jak bardzo potrafią wzrosnąć koszty logistyki w przypadku dużych przedsiębiorstw.
Oprócz skutków ekonomicznych i środowiskowych overpackaging ma również wpływ na wizerunek marki. Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną klientów, zjawisko to zaczęło wywoływać coraz większą frustrację wśród osób, którym zależy na stosowaniu rozwiązań przyjaznych dla środowiska naturalnego. Klient odbierający przesyłkę nadmiernie zapakowaną ma negatywne doświadczenia i może więcej nie skorzystać z usług naszej firmy. Co więcej, pancernie pakowane paczki, owinięte wieloma warstwami folii i oklejone kilometrowymi kawałkami taśmy pakowej powodują trudności w dostaniu się do zawartości, a sfrustrowany klient może łatwo uszkodzić przedmiot, korzystając z nożyczek lub ostrzy przy pozbywaniu się wypełniaczy.
Jak można ograniczyć overpackaging?
Ze względu na negatywne skutki overpackagingu, a także zmieniające się wytyczne Unii Europejskiej w postaci rozporządzeń PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) konieczne jest ograniczenie zjawiska nadmiernego pakowania produktów. Przyniesie to pozytywne zmiany zarówno w zakresie dbania o środowisko naturalne, zadowolenia klienta, jak i zmniejszonych kosztów przedsiębiorstwa.
- Jednym ze sposobów jest dbanie o recykling i korzystanie z biodegradowalnych materiałów opakowalniczych. Doskonałą alternatywą plastiku jest wypełniacz papierowy do paczek, który skutecznie chroni zawartość paczki i nie degraduje środowiska. Co więcej, zgodnie z rozporządzeniem PPWR powinniśmy również zadbać o lepsze dopasowanie opakowania do wielkości produktów, ograniczając przy tym ilość wypełniaczy do paczek.
- Równie istotnym rozwiązaniem, dzięki któremu można ograniczyć zjawisko overpackagingu jest automatyzacja pakowania, stosowana w magazynach produkcyjnych wielu sektorów przemysłowych. W ten sposób minimalizuje się ilość stosowanych materiałów opakowalniczych, przy jednoczesnym usprawnianiu logistyki całej firmy.
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa, konieczność ograniczenia overpackagingu staje się nie tylko wyzwaniem, ale i obowiązkiem dla przedsiębiorstw na całym świecie. Wspólnymi wysiłkami, zarówno ze strony producentów, jak i konsumentów, możemy zmniejszyć negatywne skutki nadmiernego pakowania i kierować się ku bardziej zrównoważonej przyszłości. Pamiętajmy, że każdy mały krok w kierunku redukcji odpadów ma znaczenie i przyczynia się do większej zmiany.
Zatem zacznijmy już teraz z ekologicznymi rozwiązaniami TreECO!
Zobacz również: Dlaczego papierowe opakowania ochronne są bardziej ekologiczne od standardowych paczek?