Po latach beztroskiego podejścia do recyklingu, w końcu zauważono problem, jakim jest nieprawidłowa gospodarka odpadami. Tysiące ton śmieci każdego roku zalewa naszą planetę. Na szczęście odpowiedzialność środowiskowa coraz częściej staje się kluczowym aspektem działalności firm na całym świecie. Czym jest zasada 3R i jak przekłada się ona na rynek opakowalniczy?
3R – Reduce, Reuse, Recycle
Walka z odpadami toczy się na kilku poziomach. Są to zarówno decyzje poszczególnych przedsiębiorców, jak i ustawy, dyrektywy czy obostrzenia wprowadzane przez państwa, czy organizacje międzynarodowe takie jak Unia Europejska. Jedną z podstawowych zasad, jakimi kierują się organy podczas pracy nad kolejnymi dokumentami prawnymi, jest tzw. zasada 3R – Reduce, Reuse, Recycle, którą można przetłumaczyć jako „redukuj, używaj ponownie, recyklinguj”. Co dokładnie kryje się pod tymi hasłami?
Przede wszystkim redukuj
Redukcja odpadów dotyczy zarówno przedsiębiorców, jak i zwykłych konsumentów. Każdy z nas powinien dbać o to, by pozostawiać po sobie jak najmniej odpadów, np. rezygnując z wody butelkowanej, foliowych reklamówek, czy decydując się na papier do wypełniania paczek. Podążając w myśl zasady „less waste”, jesteśmy w stanie znacząco ograniczyć ilość odpadów. Producenci również mogą w prosty sposób wdrożyć w życie rozwiązania, które umożliwią redukcję śmieci.
Efekty takich działań powoli są widoczne — jeszcze kilkanaście lat temu normą były foliowe reklamówki, które dziś należą do rzadkości. Obecnie wprowadzono regulacje, które wspierają ekologiczne pakowanie paczek i pozwolą ograniczyć również jednorazowe opakowania w gastronomii, nakłaniając ludzi do korzystania z własnych pojemników wielorazowego użytku.
Upcykling – czyli nowe życie starych przedmiotów
Kolejny krok to tak zwany upcykling. Jest to trend polegający na ponownym wykorzystaniu przedmiotów, które w teorii nadawać by się mogły do wyrzucenia. Najlepszym przykładem mogą być różnego rodzaju słoiki, które mogą służyć do przechowywania domowych przetworów, a także puszki po kawie, które świetnie sprawdzą się w roli organizerów.
Tu jedynym ograniczeniem są nasze umiejętności i wyobraźnia. Dając nowe życie starym produktom, możemy łatwo ograniczyć kupowanie rzeczy, nie dokładając się tym samym do nadprodukcji kolejnych odpadów. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia konsumentów, ale również dla producentów, którzy mogą wykorzystać nowe rozwiązania, by ich produkty zyskały drugie życie.
Recykling – segregacja i odzyskiwanie
Ostatni etap to recykling — po wykorzystaniu, odpowiednio segregowane odpady mają szansę zostać przetworzone i ponownie wykorzystane. Dotyczy to zarówno plastiku, jak i papieru, metalu czy szkła. Sięgając po konkretne produkty, warto zwrócić uwagę, czy nadają się one do recyklingu i zadbać o prawidłową segregację opakowań i produktów.
Na szczęście, dzięki rozwojowi technologii, na obecnym etapie możemy recyklingować niemal wszystko. Nowoczesne państwa coraz częściej starają się dążyć do przetwarzania jak największej ilości odpadów, za wzór stawiają sobie społeczeństwo bezodpadowe. Na niewielką skalę już udało się osiągnąć ten cel w japońskiej miejscowości Kamikatsu, gdzie mieszkańcy segregowali odpady, dzieląc je na 45 kategorii. W ten sposób w ciągu kilku lat stworzyli miasto w stu procentach zero waste.
Zasada 3R a opakowalnictwo
Zasada 3R dotyczy nie tylko produktów, ale również ich opakowań i materiałów, które służą do wysyłki. Ponowne wykorzystanie i recykling opakowań pozwala znacznie ograniczyć ilość śmieci, które często trafiają do odpadów zmieszanych, dlatego z punktu widzenia biznesu warto sięgać po materiały opakowalnicze i ekologiczne wypełniacze do paczek zgodne z ideą zero waste. Co to oznacza?
Zamiast folii bąbelkowej i stretch lepiej sięgnąć po papier do pakowania przesyłek, który nie tylko może pochodzić z recyklingu, ale również nadaje się do ponownego użycia czy przetworzenia, a nawet w przypadku trafienia do odpadów zmieszanych — jest całkowicie biodegradowalny. Co istotne, należy wybierać papier pochodzący ze zrównoważonych i odpowiedzialnych źródeł, by mieć pewność, że jego wykorzystanie będzie faktycznie korzystne dla środowiska naturalnego. Świadczą o tym certyfikaty FSC — Forest Stewardship Council, które umożliwiają sprawdzenie pochodzenia drewna, z którego wyprodukowany został papier.
Z tego powodu warto wybierać papier, który został wyprodukowany w 70% z włókien pochodzących z recyklingu i 30% z włókien pochodzących z trawy. Jest to wydajna i ekonomiczna opcja, pozwalająca na prawidłowe zabezpieczenie większości przesyłek.
Naturalnie z TreECO!
Zobacz również: CSR – ekologiczne wypełnienia z papieru dla społecznie odpowiedzialnego biznesu