Choć zakupy w sieci dla wielu osób są szybkie i wygodne, nie da się ukryć, że mogą stanowić poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego, ze względu na ślad węglowy podczas transportu produktów do odbiorcy detalicznego. Jak wygląda wpływ przedsiębiorstwa na środowisko? Czy firmy z branży e-commerce mogą być ekologiczne?
Wpływ przedsiębiorstwa na środowisko
Handel elektroniczny zmienił sposób, w jaki postrzegamy współczesny świat. Większość ludzi bardzo szybko pokochała wygodę, z jaką wiążą się zakupy online. Niestety, w wielu aspektach dzieje się to ze szkodą dla środowiska naturalnego. Na całe szczęście zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy zaczęli zdawać sobie sprawę z tego, jak istotne są kwestie ekologii w biznesie.
Dzięki temu klienci coraz częściej starają się podejmować bardziej odpowiedzialne decyzje zakupowe i korzystają z ofert sklepów, które działają na rzecz zminimalizowania śladu węglowego poprzez optymalizację łańcucha dostaw i wykorzystywanie ekologicznych alternatyw takich jak papierowe wypełniacze do paczek. Firmy, które nie robią nic, by zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko naturalne, mogą mieć problem, by na dłuższą metę utrzymać się na rynku.
Ekologiczny handel elektroniczny – co zrobić, by Twój e-commerce był bardziej ECO?
Wpływ e-commerce w Polsce i na świecie na środowisko jest oczywisty. Największymi wyzwaniami są dostawy ekspresowe, transport ostatniej mili, zwroty produktów, a także polityka opakowalnicza. Wiele z tych kwestii można usprawnić przy pomocy kilku prostych rozwiązań.
- Przede wszystkim warto zoptymalizować transport dostaw. Badania pokazują, że wielu klientów jest skłonna poczekać nieco dłużej na dostawę przesyłki, jeśli może to zmniejszyć ślad węglowy produktu.
- Dobrym pomysłem mogą być również różnego rodzaju zachęty do korzystania z ekologicznej dostawy, jak np. rabaty czy gratisy.
- Warto również zadbać o optymalizację zużycia energii oraz partnerstwo z ekologicznymi dostawcami.
- Kolejna kwestia to redukcja i recykling opakowań. Korzystanie z ekologicznych materiałów opakowaniowych takich jak papier i taśmy pakowe z papieru, pomoże nie tylko znacznie zmniejszyć ilość produkowanych odpadów, ale również zredukować ślad węglowy. Dobrze, jeśli klient może wykorzystać wypełniacze i ponownie ich użyć.
- Bardzo istotny jest również sposób pakowania produktów – wielu przedsiębiorców nadużywa materiałów opakowaniowych i wypełniaczy do paczek. Overpackaging nie tylko zwiększa koszty i ilość produkowanych odpadów, ale również jest źle postrzegany i irytujący dla zwykłych konsumentów.
Warto połączyć tego typu działania z akcjami promocyjnymi i edukacją klientów na temat ekologicznych zakupów w sieci i odpowiedzialnego kupowania. Pozwoli to ograniczyć zwroty produktów, które mogą podwoić, a nawet potroić ślad węglowy.
Świadomy klient – jak robić ekologiczne zakupy online?
Odpowiedzialność za ślad węglowy sklepów internetowych rozłożona jest zarówno na przedsiębiorcę, jak i konsumenta. Ostatecznie to klient ma wpływ na wiele aspektów, które mogą zredukować emisję gazów cieplarnianych. Co możemy robić, by kupować bardziej świadomie?
- Przede wszystkim powinniśmy wspierać sklepy, które dbają o ekologię. Zanim skorzystamy z oferty jakiegoś e-commerce, warto sprawdzić, jakie jest jego podejście do ochrony środowiska. Czy korzysta z naturalnych, ekologicznych materiałów opakowaniowych? Czy oferuje metody dostawy przyjazne dla środowiska? Jeśli mamy taką możliwość dobrze skorzystać z odbioru przesyłki w punkcie czy automacie paczkowym – pomoże to zmniejszyć ślad węglowy produktu.
- Kolejna kwestia to przemyślane zakupy. Szacuje się, że nawet 20-30 procent produktów zakupionych online jest zwracanych (w porównaniu do 9% artykułów zakupionych stacjonarnie). Dotyczy to przede wszystkim branży modowej. Przekłada się to na znaczne zwiększenie śladu węglowego, a także na nadprodukcję odpadów, ponieważ wciąż wiele opakowań jest wykorzystywana jednorazowo.
Problem jest spory. Według badania Optoro z 2022 roku nawet 24 miliony ton emisji CO2 można przypisać zwrotom w ramach handlu elektronicznego w całej branży każdego roku. Dlatego warto robić przemyślane zakupy, by ograniczyć ilość zwrotów. Jeśli mimo tego zajdzie konieczność zwrócenia przesyłki, warto skorzystać z oryginalnego opakowania i w miarę możliwości zwrócić produkt w punkcie stacjonarnym.
Zobacz również: Zrównoważony rozwój w e-commerce – lista ekologicznych założeń
Źródło:
- Optoro 2022: https://4771362.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/4771362/2022%20Impact%20Report/Optoro_2022%20Impact%20Report.pdf [dostęp: 25.11.2024].