Od czasów pandemii, branża e-commerce stale się rozwija. Z roku na rok jednak coraz więcej mówi się o potrzebie działań na rzecz środowiska naturalnego, dlatego kolejne firmy starają się wprowadzić rozmaite, ekologiczne rozwiązania. Na czym polega zasada zrównoważonego rozwoju i jak wprowadzić ją w e-commerce?
Czym jest zrównoważony rozwój?
Najprościej mówiąc, koncepcja zrównoważonego rozwoju jest połączeniem idei postępu gospodarczego, ochrony środowiska i sprawiedliwości społecznej, w taki sposób, by zaspokoić potrzeby konsumentów przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń. Tyle w teorii. Jak to wygląda w praktyce?
Procesy logistyczne w e-commerce, takie jak pakowanie, transport i dostawa odpowiedzialne są za generowanie dużej ilości gazów cieplarnianych. Aby móc ograniczyć ich emisję, konieczne jest wprowadzenie rozwiązań bardziej przyjaznych dla środowiska.
Oprócz tego kluczową kwestią jest również zmniejszenie ilości odpadów, które wiążą się z funkcjonowaniem branży e-commerce. Zakupy online często oznaczają wzrost ilości zużywanych materiałów opakowalniczych, które niekoniecznie są wykorzystywane ponownie czy trafiają do dalszego recyklingu. Zrównoważony rozwój wiąże się więc także z ograniczeniem sztucznych wypełniaczy w zamian za ekologiczne wypełniacze do paczek oraz edukacją ekologiczną konsumentów na temat odpowiedzialnego postępowania z odpadami.
Zrównoważone opakowanie – o co w tym chodzi?
Polityka opakowalnicza jest jednym z najbardziej podstawowych i jednocześnie najprostszych do wprowadzenia aspektów zrównoważonego rozwoju w branży e-commerce. Na eko pakowanie paczek składa się kilka aspektów.
Przede wszystkim, najważniejszy jest dobór odpowiednich materiałów. Zamiast folii stretch czy tradycyjnej folii bąbelkowej, warto przerzucić się na papier – dobrej jakości, z certyfikatem potwierdzającym, że pochodzi z odpowiedzialnych i zrównoważonych źródeł. Papierowe wypełniacze można kilkakrotnie wykorzystać i przeznaczyć do recyklingu, a nawet jeśli trafią do pojemnika na odpady zmieszane – ulegną całkowitej biodegradacji.
Ważne jest również optymalizowanie samego procesu pakowania – paczka powinna być wielkością dopasowana do zawartości, by uniknąć nadmiernego zużywania materiałów opakowalniczych. To przełoży się nie tylko na oszczędności i korzyści dla środowiska, ale również zadowolenie klienta. Overpackaging jest obecnie jedną z najbardziej piętnowanych praktyk w branży e-commerce.
Edukacja ekologiczna w ramach zrównoważonego e-commerce
Oprócz korzystania ze zrównoważonych opakowań warto zadbać również o element edukacyjny. Informując klientów o tym, co nasza firma robi na rzecz środowiska, nie tylko dbamy o odpowiedni marketing, ale również uczymy ludzi podejmować odpowiednie decyzje z punktu widzenia ekologii. Warto również przekazać konsumentom kilka wskazówek i zachęcić ich do ponownego wykorzystania opakowań oraz recyklingu. Dobrym pomysłem mogą być różnego rodzaju programy lojalnościowe za działania związane z ekologią, jak np. zwrot opakowań po użyciu czy kreatywny upcykling.
Ekologiczna logistyka i łańcuch dostaw
Ekologiczny transport i optymalizacja łańcucha dostaw nie tylko pomoże zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, ale również pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy. Lokalne dostawy, optymalizacja tras, korzystanie z ekologicznych środków transportu (zwłaszcza w ramach dostaw ostatniej mili) czy polityka zbiorczych dostaw oraz zwrotów to tylko niektóre elementy, które pomogą zoptymalizować procesy logistyczne i poczynić kolejne kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju. Naturalnie z TreECO!
Zobacz również: CSR – ekologiczne wypełnienia z papieru dla społecznie odpowiedzialnego biznesu